Om udviklingsforløbet

Om fase 2 2017-2021

Alle elever skal lære at lære mere - fase 2

Hvad er visionen for fase 2? Og hvordan vil vi arbejde med de fire praksismål? Du kan læse en sammenfatning af projektbeskrivelsen her - eller få tilsendt den fulde projektbeskrivelse, som blev sendt til A. P. Møller Fonden ved at kontakte Simon på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 

Praksismål

I fase 2 arbejder vi fortsat med de samme praksismål, som vi gjorde i fase 1. De skal hver især bidrage til realiseringen af synligt lærende skoler.

Den synligt lærende elev

Eleverne kender deres læringsmål og kan forklare hvor de er, hvor de skal hen, og hvordan de kommer derhen.

Kend din virkning

Vi bruger systematisk indsamlet viden som vigtige udsagn om vores betydning for elevernes progression.

Inspireret og passioneret undervisning

Vi er nysgerrige og engagerede i en professionel dialog om vores betydning for elevernes progression.

Feedback

Vi giver og modtager effektiv feedback på alle niveauer.

Nye tilgange til undervisning og læring

I 2015 indledte kommunerne deres ansøgning til A. P. Møller Fonden med en kort fortælling om, hvordan alle elever skal lære at lære mere. Fortællingen beskriver en hverdag i skolen, der kalder på nye tilgange til undervisning og læring, og som fordrer, at både ledelse, medarbejdere og elever både får og indgår i nye roller i skolens daglige virke for at bringe den enkelte elevs læring i centrum.

Den overordnede strategi: Kapacitetsopbygning og understøttende kompetenceudvikling

Det grundlæggende formål med at fortsætte udviklingsforløbet i fase 2 er at understøtte udbredelse og uddybning af viden og kompetencer og igennem kapacitetsopbygning at forankre en synligt lærende praksis på skolerne. Dette for at forløse det store potentiale, der både for elever, medarbejdere og ledelse ligger i at etablere synligt lærende skoler. Både kommunerne og den enkelte skole skal kapacitetsopbygge i den forstand, at evnen til at arbejde videre med erhvervet viden og nye redskaber skal styrkes og at kulturen og organiseringen på skoler og i forvaltningen skal understøtte dette. Her kan du se en model på den overordnede strategi: